Lista blogów » In pursuit of harmony

Mecz wygrywa się w szatni - recenzja

Zobacz oryginał
"Mecz wygrywa się w szatni. 7 przykazań lidera" to kolejna książka, która ma świetne zastosowanie zarówno w sporcie jak i w biznesie. Autorzy podpowiadają jak każdy lider może stworzyć efektywny zespół i osiągnąć z nim sukces.

mtb-mecz-wygrywa_1102.jpg


Ta książka wydawnictwa MTBiznes to zapis sportowych doświadczeń Mike’a Smitha – trenera drużyny NFL  i Jona Gordona – wybitnego konsultanta wielu drużyn sportowych, ukazujący sposoby, dzięki którym liderzy każdej instytucji, firmy czy drużyny sportowej mogą zmotywować swój zespół. Autorzy krok po kroku omawiają tajniki budowania efektywnego teamu, prezentując konkretne strategie działania oraz praktyczne narzędzia, dzięki którym liderzy mogą stworzyć doskonałą kulturę organizacyjną, inspirować swoją postawą, wzmacniać relacje, usprawniać pracę zespołową i ostatecznie osiągać zamierzone wyniki.
Jon Gordon i Mike Smith wymieniają i opisują na konkretnych przykładach siedem przykazań każdego lidera, niezależnie czy będzie to trener drużyny sportowej, menadżer czy pedagog zarządzający grupą młodzieży.

1. Zbuduj silną kulturę
"Kultura kształtuje oczekiwania i postawy. Oczekiwania i postawy napędzają zachowania. Zachowania przeradzają się w nawyki, a nawyki kreują przyszłość".
Kultura organizacji, którą zarządzamy jest zwierciadłem wartości, które reprezentujemy. I to właśnie zdecyduje jak nas zapamiętają nasi współpracownicy, klienci czy rywale. Jeśli jesteś autentyczny i postępujesz zgodnie ze swoimi zasadami to najtrudniejsze decyzję będą Ci przychodzić zaskakująco łatwo, bo wszystko będzie ze sobą spójne.

2. Zarażaj pozytywnym nastawieniem
Jak pisze Gordon, zespół można zarazić wirusem pesymizmu lub pozytywnym nastawieniem. Wybór należy do lidera. Ale trudno oczekiwać od zespołu, że będzie bardzo zmotywowany i nie dosięgnie go wypalenie, jeśli szef czy trener nie będzie tego zespołu inspirował. Lider powinien być charyzmatyczny i  tak dobierać team, aby było w nim jak najwięcej optymistów. Wtedy wzajemnie będziecie napędzać się do działania.
Wampirom energetycznym mówimy stanowcze - NIE! 

3. Imponuj konsekwencją
"Jeśli zabraknie Ci konsekwencji, stracisz zaufanie swoich ludzi. Jeśli stracisz zaufanie swoich ludzi, wkrótce stracisz i szatnię".
Jeśli udało Ci się stworzyć silną kulturę organizacji, dobrać wartościowych ludzi, to nie rezygnuj ze swoich zasad i wartości. Możesz mieć chwile zwątpienia, droga na skróty może być bardzo kusząca. "Doradcy" mogą obiecywać złote góry, ale jeśli coś pójdzie nie tak, to Ty zostaniesz rozliczony z wyniku.
W sporcie ze wszystkich uników i tak rozliczą nas rywale, w biznesie - prędzej czy później klienci i konkurencja.
Poza tym konsekwencja to podstawowa zasada zarządzania zasobami ludzkimi. Jak chcesz stworzyć efektywny team, który będzie trzymał się wytycznych, jeśli nie dotrzymasz słowa i nie przyznasz wcześniej obiecanej premii lub pomimo rażącego złamania procedur pracownik nie poniesie kary? 

4. Pamiętaj o komunikacji
Mimo, że mamy coraz więcej możliwości komunikacji, to nasze kontakty są coraz płytsze. Najbardziej efektywne teamy, z jakimi współpracowałam czy w sporcie czy w biznesie, to te, które potrafią się ze sobą komunikować - przekazać zadania, omówić zagrożenia czy podzielić własnymi doświadczeniami. Dlatego znowu bądź przykładem - jak najczęściej rozmawiaj z całym zespołem na forum i z jego członkami na osobności.
Kolejna ważna sprawa, to zadbaj o spójność komunikatów w swoim teamie. Nic tak nie demotywuje grupy jak chaos informacyjny. Każda sytuacja aktywuje nasz gadzi mózg, który odpowiada za reakcje obronne. Dlatego zadbaj o atmosferę, wtedy komunikacja będzie o bardziej efektywna i szybciej dojdziecie do kompromisu. W sytuacji zagrożenia trudniej o prawdziwą kooperację. Między innymi dlatego: "Pochwały należy wykrzykiwać publicznie, a o błędach mówić na osobności i szeptem."

5. Zbuduj zażyłość

"Podejście zespołowe zawsze wygra z talentem, jeśli za talentem nie będzie stał zespół." Kiedy ludzi łączą silne relacje, to nie pracują oni wyłącznie ze sobą, ale także dla siebie. Zgrany team to klucz do sukcesu. Dlatego zachęcaj ludzi do komunikacji face-to-face, jeśli zauważysz oznaki konfliktu czy rywalizacji w zespole, wyjaśniaj to. Inicjuj rozmowy, w których pracownicy będą dzielić się swoimi emocjami i historiami, to cementuje relacje.

6. Nie stroń od poświęceń
Najważniejsza zasada - niech o Twoim zaangażowaniu świadczą czyny, a nie słowa. Lidera, który pierwszy ucieka z biura czy z boiska nikt nie będzie słuchał w temacie oddania swojej organizacji. Gwarantem sukcesu jest aktywne zaangażowanie, ciężka praca i nieustanne samodoskonalenie. Niech Ci się nie wydaje, że 10 lat doświadczenia oznacza nieomylność. Bądź wiecznym uczniem - ucz się od swoich zawodników, pracowników i konkurencji. Bądź otwarty na nowe idee i rozwiązania, nie trzymaj się kurczowo wydeptanej przez siebie ścieżki. Nie popadaj w samozachwyt, bo ten moment chętnie wykorzysta konkurencja.  "Pokora nie oznacza, że myślisz o sobie gorzej, tylko rzadziej."

7. Pokaż, że ci zależy
"W byciu liderem nie chodzi o Ciebie. Chodzi o to jak wiele możesz poświęcić dla dobra swojego zespołu." Każdego dnia trener, nauczyciel czy szef przekazują swoim podwładnym swoje nastroje. Dlatego jeśli chcesz zmienić świat, to zacznij od siebie. Stwórz zespół w oparciu o dbałość i wzajemną troskę. Traktuj każdego jak człowieka, a nie numerek na boisku, czy comiesięczny wynik sprzedażowy. Okazuj innym szczere zainteresowanie.

2018-06-27%2B016.JPG

Szczerze polecam lekturę wszystkim, którzy pracują z ludźmi niezależnie od branży i stanowiska.

Zaloguj się, żeby dodać komentarz.